onsdag 24 oktober 2007

Träning med Lidia & Elvis

Idag har Vintra och jag varit och tränat lydnad med Lidia och Elvis. Elvis är en blandning mellan schäfer och bc, med andra ord en kille med fart i. De är ett väldigt duktigt ekipage, i första starten i lydnadskl. I fick de 193,5 poäng!!!
Vintra och jag drillade sändande till rutan igen. Först fick hon se ett par gånger när vi la ut targeten, det var inga problem. Sedan flyttade Lidia rutan (igen) och la ut musmattan utan att Vintra fick se. Hon sprang inte ut med samma fart men hon hittade snabbt targeten och trampade till. Duktig hund! Gång nr. 2 sprang hon först fram till en kon och sedan in till targeten. Jag belönade då, men Lidia tänkte ett steg till och sa åt mig att inte falla i fällan att belöna en kedja av beteenden. Helt rätt -jag borde veta bättre! Gång nr. 3 sprang hon åter igen ut direkt till mitten. Jag är lite stolt över hur snabbt hon faktiskt har snappat att momentet har något med konerna att göra. Duktiga lilla Vintra!
Tränade även lite fritt följ med många svängar. Det gick riktigt bra och även jag var duktig och belönade bara när hon förtjänat det ;0)
Körde även delar av apporteringen. Inkallning med apporten i munnen och kasta leksak bakåt, för att få upp farten in. Drillade även ingångar på nära håll med apporten i munnen, det gick riktigt bra! I morgon får det nog bli en ordentlig långpromenad, både jag och hundarna har saknat det i ett par dagar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad duktig du har varit! Skulle vilja kolla dina belöningar igen när vi tränar nästa gång.;0)I helgen kanske?
Ha det! / Annika

Anonym sa...

Det vore toppen! Jag behöver nån som bevakar det jag gör på apellplan... ;o)
/Nina