tisdag 23 oktober 2007

Träning 2

Igår tränade jag och Annika lydnad på DTBK.
Annika kommenderade mig och Vintra i fria följet.... vet ju varför vi inte tävlat ännu i alla fall ;o) Jag har varit flitig på att träna på raksträckorna, men inte lika flitig med svängar. Måste tänka på att verkligen tagga upp henne innan och att inte börja med det momentet. Hon har väldigt fin kontakt och går hyfsat i position större delen av tiden. Måste nöta, nöta, nöta på både höger och vänster svängar.
Jag är väldigt generös med belöningar tyvärr... jag är medveten om det men det går lixom av bara farten. Annika är bästa coachen i det läget ;o) Tack!
Tränade även sändande till rutan, grundövningar. Stressad som jag är hade jag glömt träningsryggan med alla leksaker i hemma, suck. Vi fick låna Gazzes nya fina pipis, toppen sa Vintra! Det var tyvärr i största laget för att lägga ut i rutan, så vi gick över till musmatta som tasstarget istället. Det var länge sen vi tränad in den men det verkar som om hon minns hur det skulle vara. Annika var hjälpsam och flyttade runt rutan över halva planen. Vi körde först några när hon fick se att vi la ut targeten, det gick bra. Sen testade vi att lägga ut utan att hon fick se. Först fattade hon inte vad hon skulle göra när jag sa "rutan", så jag fick säga "varsågod" istället. På varsågod skuttade hon in i rutan och kom på att det var nåt hon skulle göra så hon tvärstannade och tittade på mig. Kul att se att det faktiskt klickat till mellan öronen. Vi gjorde om övningen ett par gånger till. En gång sprang hon ut och apportera en av konerna.... nästa gång sprang hon ut och ställde sig mellan två koner. Avslutade med lite hjälp för att få henne på rätt plats. Det är definitivt på gång i alla fall!!
Tog även ut Lixie lite grann. Tanten är så taggad och får en j-kla framdrift i fria följet. Försöker jobba på det, men hon gör piruetter när jag försöker belöna bakåt. Testade även rutan igen. Borde göra det lite oftare, både med Lixie och Vintra, så kanske det skulle lossna. Kuuul att träna i alla fall!!

Inga kommentarer: