lördag 9 augusti 2008

Äntligen!!!

Äntligen lite träning! Carro, Annika och jag träffades i skogen för lite uppletande och spår idag. När jag och Carro kom hade Annika redan snitslat upp och vallat en uppletanderuta. Hon hade dessutom kört Hejja och höll som bäst på med Gazze. Vad förspänt vi har det!! Carro har dessutom varit min fotograf idag så jag har det bra :o)
Lixies tur. Ganska bra gick det men lite snurrigt emellanåt. Vintra fick sitta och titta på för att med lite tur ladda ordentligt. Sen blev det hennes tur och jag ville testa lite tips jag fått på riesenlägret. Bland annat att binda fast föremålen för att sedan springa ut och "hjälpa" Vintra att få loss "bytet"-samarbetsövning. Många snören blev det.Körde några så hon fick se när föremålen placerades ut. Får man sticka snart?! Funkade ganska bra. Vi kampade och fick tillsammans loss föremålet som kampades in till stigen. Väl på stigen blev det byte till favvoleksaken.
"Den är min! bara min!!!!!" För er som undrade så vet ni nu vad vi riesenägare har skägget till!
När "skrället" väl släpper blir det även lite godis.
Behöver väl drillas några gånger och som vanligt borde jag väl vara tyst så är risken att hon släpper föremålet mindre. Som sagt, tyst matte och hunden gör som hon ska!! Duktig Vintra!!!
"Släng fram belöningen då!!!"
Lixie gillade inte att sitta och vänta så hon och Gazze satt och höll låda i varsin tall.... eller snarare bredvid varsin tall ;oPGazze imponerade emellanåt ändå med att ligga tyst (!) och vänta!
Hejja, även hon tyst och stilla. Sen var det Ashs tur. Kanske inte det bästa jag sett honom göra, men va tusan... Det började bra.......
Sen släppte han föremålet och Carro gick ut med Ash för att vinda.... Eller är det kanske Ash som går med Carro.... Det ville sig inte riktigt för Ash när Carro pressade honom lite så Hejja fick komma fram och visa hur det ska gå till. Lilla Hejsan är stjärnan i gänget, full fart in!!!
Det blev inget mer uppletande för Ash, han fick bara se sig snuvad på kul grejjor. När Annika for iväg på barnkalas la Carro och jag spår till hundarna. Vintra hittade 2 av tre saker men efter en tappad vinkel så ägnade hon sig åt att repa blåbär från riset istället. Jag var dock inte nöjd med det så jag tvingade henne vinkelrät mot spåret och hon plockade upp det igen för att ganska snabbt hitta slutet.
Lixie är rätt het i spåret och kan verka slarvig när hon går så där en meter utanför spårkärnan, men tusan... hon missar väldigt sällan föremål i spåret! Jag fick några antydningar till blåsor i händerna men vad gör det när man sen har en mycket nöjd och glad gammal tant hemma!! I morse gick vi på en ordentlig långpromenad så med denna träning på det så ligger Vintra just nu och snarkar vid mina fötter, sötis!
Avslutar med en bild på Vintra och hennes favoritbär.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så du gick ut i regnet... Sitter som bäst och väntar på att det ska "sluta"?.... Men det är skönt när det är gjort om man själv kan få sin middag. Hörs imorgon!