söndag 10 februari 2008

Sök

Igår körde vi sök igen. Jag beställde ett appellsök av mina vänner för att känna av status. Det funkar ok, men vi har en del att träna på innan det är dags att ge sig ut i tävlingsbanan. Det har ju dessvärre blivit lite glest mellan söktillfällena vilket gjort att vi halkat efter lite i utvecklingen. Jag skulle behöva lägga ner mer krut på markeringsövningar för att verkligen befästa det. Vintra har inga problem att komma till skall och att hålla bra avstånd, men om belöningen uteblir blir hon lite osäker på nästa figge och tystnar när jag kommer nära. Ska försöka tänka på att köra några markeringsövningar med störning varje gång vi tränar lydnad. Hon är lite yvig i sina slag också så jag måste försöka komma på något sätt att komma åt det i tävlingsliknande situationer. Förmodligen är jag med och styr henne väldigt mycket när vi tränar, men när det blir tävlingsträning och jag inte vet var figgarna är lägger jag mig inte i på samma sätt och ropar inte in henne när hon slår "fel". Tål att tänkas på och klura ut någon bra mellanväg för att få till bra träning som kan leda till bra tävling... förhoppningsvis... ;o)

Inga kommentarer: