tisdag 23 oktober 2007

Träning

Nu har vi avverkat några träningstillfällen. I söndags körde vi sök på en ny bana. Vintra fick värma upp på stigen med att skalla på "skälltanten" Carro. Vintra var laddad och gick ut bra på första skicket och markerade bra (på ny figge). Gick ut bra på andra skicket också, men var borta lite länge. Till slut såg vi henne längre fram i banan och jag ropade in henne. Hon kom tillbaka motvilligt och blev skickad igen. Då gick hon ut bra, slog framåt och drog över stigen! J-vla hund! Självklart hade vi lagt ut en figge där som hon hade fått vind på. Vi instruerade figgen att ignorera henne men av någon anledning stod hon bara brevid och glodde utan att markera... hon vände tillbaka till stigen och tyckte säkert inte att det var helt kul att komma in till mig och få "onda ögat". Tänka, tänka, tänka..... hur gör jag om hon fortsätter tjafsa?? Bestämde mig i alla fall för att prova att skicka på fig nr 2 igen, och om det inte funkat hade dagen varit slut för damen. Hon fattade nog det ;o) för hon gick ut (tredje gången gillt) och markerade tillräckligt bra i alla fall.
Pust... nästa figge, nr 3 som hon stod och glodde på tidigare, gick hon ut på snabbt och markerad jättefint denna gång. Nr 4: det måste ha varit något som störde på höger sidan. Hon irrade där igen och denna gång hade hon inte alls någon lust att komma in till en gapande matte, J-VLA HUND!!! tänkte jag igen... fick till slut in henne och kunde skicka igen. Hon hittade och markerade ok. Insåg att jag skulle fokusera på markeringarna så de tre sista figgarna la vi lite närmare så jag kunde se hur hon agerade. Skallet är något ojämnt, inte dåligt, men jag skulle önska att det var lite mer driv i det. Gissar att det har och göra med att vi envist tränat in att hon ska ligga ner, skalla och samtidigt backa ifrån figuranten, många delar för en skäggig vimshjärna. Bör väl lägga ner lite mer tid på markeringsövningar så hon får med alla delar jag faktiskt kräver av henne. Med tanke på att det faktiskt var ett par månader sen vi tränade sök senast så kanske jag borde vara nöjd. Jag tror att jag ställer lite höga krav på "Vimsan" (och mig själv) i bland, trots att jag vet att det beror på att vi inte tränar tillräckligt kontinuerligt just nu. Huvudsaken är att hon har bra driv ut och inte går ner sig för att jag bråkar med henne.

Inga kommentarer: